Search This Blog

Tuesday, September 20, 2011

Doa Penyeri Muka / Dua For A Radiant Face




(Untuk Bahasa Melayu - sila lihat di bawah)

All ladies yearn for a radiant shining face, and it is easily achievable just by keeping your prayers. Did Rasulullah peace be upon him not say that "Prayers are a shining light"? 

In addition to that, reciting the Quran will also add a shine to your face without the need for cosmetics. I still remember vividly, my friend in KUSZA who memorised the Quran, how beautiful and radiant her face was, without a single speck of powder on her face. 

For those, desiring a dua for a glowing face and may its shining glow be like a beacon for us in the Hereafter; you can recite verse 8 from Surah At-tahrim: 

رَبَّـنَــا أَتْــمِـمْ لَــنَــا نُــوْرَنَــا وَاغـْفِـرْ لَـنَــا؛ إِنَّــكَ عَــلـَـى كُــلّـِــي شَــيْءٍ قـَــدِيْــرٍ.

Rabbana Atmim Lana Nuurana Waghfirlana, Innaka 'Ala Kulli Shai-in Qadiir


Which means: 

"Our Lord! Perfect our light for us and forgive us our sins, for verily You have the power over all things."

Of course, you can't be asking for a radiant shining face and use it in the wrong way yeah? I mean it's not enough to just ask for a radiant face, it must be accompanied with "amal" good deeds; namely: 

1) Staying away from bad deeds (that's why the following dua is "forgive our sins" read - forgive our past sins and we shall endeavor not to commit future sins - )
2) Keeping our prayers
3) Reciting the Quran / Zikirs
4) Performing what is commanded and staying away from what is prohibited.   

Logically, can you ask something from someone and then do things that will anger him? Of course not! The same thing applies here. You are asking a favor from Allah the Exalted, once He has granted it, if you ever do something that displeases Him; what's stopping Him from taking it away? So, 'amal soleh is required for this dua to work and to make it stay. 

Malay Version: 

Setiap wanita inginkan wajah yang berseri-seri, yang bercahaya, dan ia adalah amat mudah dikecapi hanya dengan menjaga solat. Bukankah Rasulullah s.a.w. telah bersabda : "Solat itu adalah cahaya"? 

Disamping itu, membaca Al-quran juga akan menambahkan seri di muka kita tanpa perlu kepada kosmetik, masih teringat lagi rakan ku di KUSZA dahulu yang menhafal Al-Quran; betapa ayu dan berseri wajahnya, tanpa secalit bedak di muka.

Bagi mereka yang ingin berdoa untuk muka bercahaya dan semoga cahaya ini juga menjadi pelita bagi kita di Akhirat nanti; amalkanlah ayat 8 dari Surah At-tahrim: 


رَبَّـنَــا أَتْــمِـمْ لَــنَــا نُــوْرَنَــا وَاغـْفِـرْ لَـنَــا؛ إِنَّــكَ عَــلـَـى كُــلّـِــي شَــيْءٍ قـَــدِيْــرٍ.

Rabbana Atmim Lana Nuurana Waghfirlana, Innaka 'Ala Kulli Shai-in Qadiir

Yang Bermaksud: 

"Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu." 

Sememangnya, anda tidak sepatutnya meminta wajay yang berseri kemudian menggunakannya pada jalan yang salah ye? Maksud saya, tidak mencukupi bagi kita untuk sekadar berdoa, malah di samping itu perlu juga kita melakukan amal soleh antaranya: 

1) Menjauhi dari melakukan dosa (sebab itu dua yang seterusnya adalah "limpahkan keampunan kepada kami" bermaksud - ampunkan dosa-dosa kami yang lalu dan kami akan berusaha untuk tidak melakukan dosa-dosa yang baru- )
2) Menjaga solat
3) Membaca Alquran
4) Melaksanakan perintah Allah dan menjauhi yang terlarang.

Memang secara logik, kita tidak akan meminta sesuatu dari seseorang kemudian melakukan perkara yang akan menimbulkan kemarahannya, nah, samalah di sini; anda sedang meminta pertolongan dari Allah s.w.t. dan apabila Allah kurniakan permintaan kamu, sekiranya kamu melakukan sesuatu yang menimbulkan kemarahanNya, apa yang dapat menahan Allah dari menarik balik pemberianNya? Oleh itu, amal soleh amat penting bagi doa ini untuk dikabulkan dan supaya ia berkekalan.

Wallahu A'lam

1 comment: